06 1393 6399 info@zzp-boekhouder.nl

Fouten gebeuren nu eenmaal, en het is belangrijk om ze recht te zetten. Ben je vergeten omzetbelasting te betalen? Dan kun je wellicht een suppletie-aangifte indienen.

Het komt voor dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) bij het doen van hun omzetbelastingaangifte vergeten om 1.000 euro of meer aan te geven, wat resulteert in een te lage betaling. Vaak is de fout te wijten aan het verkeerd inschatten van de bijtelling voor het privégebruik van een auto. Als een zzp’er een auto van de zaak heeft, moet deze in het vierde kwartaal van 2020 BTW opgeven en betalen over het privégebruik van de auto.

Je kunt de suppletie-aangifte laten verzorgen door je boekhouder, die hiervoor speciale software gebruikt. Je kunt het ook zelf doen door in te loggen op het oude belastingdienstportaal met je gebruikersnaam en wachtwoord. Als het bedrag van de suppletie lager is dan € 1.000, mag je dit meenemen in je aangifte voor het eerste kwartaal van 2021. In je administratie moet je 2,7% van de catalogusprijs van de auto opgeven als BTW. Voor een auto die pas 5 jaar in je zaak wordt gebruikt, is een bijtelling van 1,5% vereist.

suppletie-aangifte bij omzetbelasting vergeten te betalen, hulp door boekhouder

Gevolgen niet indienen suppletie-aangifte

Het niet indienen van een suppletie-aangifte kan ernstige gevolgen hebben voor zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Zzp’ers kunnen worden geconfronteerd met boetes en rentekosten van de Belastingdienst. Het is daarom van vitaal belang om eventuele fouten in de BTW-aangifte tijdig recht te zetten door middel van een suppletie-aangifte.

Om fouten te voorkomen en nauwkeurige BTW-aangiften te kunnen doen, is het raadzaam dat zzp’ers een goede administratie bijhouden en gebruik maken van geschikte boekhoudsoftware. Door regelmatig hun financiële gegevens te controleren en bij te werken, kunnen zzp’ers potentiële problemen opsporen en corrigeren voordat ze escaleren. Een boekhouder kan daar ook bij helpen.

Bovendien is het verstandig voor zzp’ers om op de hoogte te blijven van wijzigingen in de belastingwetgeving en om eventueel advies in te winnen bij een fiscaal expert om ervoor te zorgen dat ze aan alle vereisten voldoen en mogelijke risico’s minimaliseren.