06 1393 6399 info@zzp-boekhouder.nl

FAQ Boekhouder Haarlem

Boekhouder Haarlem beantwoord uw vragen. FAQ Boekhouder Haarlem

Waarom kiest u voor boekhouder Haarlem?

  • Gespecialiseerd in administratie van de zzp’er
  • Achttien jaar ervaring op administratie gebied
  • Zeven dagen per week twaalf uur per dag bereikbaar
  • Vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek
  • Vaste jaarprijs (geen onverwachte rekeningen achteraf of telefoontjes die extra in rekening worden gebracht). Onder voorwaarde dat u de administratie aanlevert zoals de boekhouder Haarlem wil (geen schoenendoos administratie).
  • Boekhouder Haarlem zorgt ervoor dat u gebruik maakt van de fiscale aftrekposten.
  • U ontvangt eerst een offerte waarin de afgesproken werkzaamheden staan omschreven.
  • Extra startersbegeleiding voor de zzp’er (dit is opgenomen in het tarief van de jaarprijs, mits de boekhouding op verzorgde wijze (zie website) wordt aangeleverd). NB: Dit geldt niet bij een schoenendoosadministratie.
  • Met boekhouder Haarlem kiest u voor gemak. U bent van alle zorgen af. U doet waar u goed in bent en heeft meer tijd om meer omzet te behalen door uw boekhouding aan de boekhouder Haarlem uit te besteden. En u heeft meer tijd voor uw partner en/of kinderen.
  • Een website met het laatste zzp-nieuws waar u zich kunt aanmelden voor de gratis nieuwsbrief.
  • Ook op Facebook staan onze tips
  • Onze video’s en films kunt u op You Tube bekijken

Waarom is boekhouder Haarlem zo voordelig?

Wij werken vanuit huis. En hebben niet de kosten van dure kantoorruimten, lease auto’s en een dure secretaresse die wij aan u doorberekenen. Wat u ziet is wat u krijgt. Een heldere, duidelijke en eerlijke administratie voor een voordelige jaarprijs. Boekhouder Haarlem hoeft zich niet duurder voor te doen dan hij is.

En zeg eerlijk: Een luxe kantoor met nieuwe auto voor de deur is geen garantie voor een tijdige en juiste verwerking van de cijfers. Waarom zou u daaraan meebetalen?

Waarom werkt boekhouder Haarlem met een vaste jaarprijs?

De vaste jaarprijs bedraagt 960 euro exclusief BTW. Hierin zijn de standaardwerkzaamheden voor de ZZP’er opgenomen, als u de boekhouding tenminste op verzorgde wijze aanlevert. Zie video.

Wij werken niet met een uurtarief, andere kantoren doen dat wel. U krijgt dan na elk telefoontje een rekening voor tien minuten advies, u weet dan niet waar u aan toe bent qua kosten op jaarbasis, vandaar één factuur per jaar.

Hoe neem ik contact op met boekhouder Haarlem?

Dat kan telefonisch en per email. Onze voorkeur gaat uit naar e-mail, deze wordt dagelijks nagekeken en indien mogelijk wordt er dadelijk een antwoord teruggestuurd, of nemen wij telefonisch contact op.

Moet ik betalen voor telefonisch advies of advies per e-mail?

NEE, In de regel is ons advies gratis, het zit in de jaarprijs van 960 euro per jaar. Wilt u tussentijds een jaarrekening ontvangen of begeleiding tijdens een hypotheekgesprek of een gesprek bij de bank over het aangaan van een zakelijke lening dan worden deze kosten tegen een uurtarief van 60 euro exclusief BTW in rekening gebracht.

Wat vermeldt de zzp’er op zijn facturen?

  • een opeenvolgend nummer (van 901 naar 902 etc)
  • de datum waarop de factuur wordt verstuurd
  • Uw naam en adres en btw-nummer en KvK-nummer
  • naam en adres van degene waarvoor u heeft gewerkt
  • Gewerkte uren of afgesproken jaarprijs
  • ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling
  • het btw-bedrag

Wat is BTW?

Omzetbelasting of btw (belasting over de toegevoegde waarde is een belasting die een overheid heft op de verkoop van producten of diensten.

De producenten en leveranciers verhogen de prijs van een product of dienst met het bedrag van de btw. Achteraf moeten zij dit btw-bedrag aan de staat voldoen. Het lijkt alsof de ondernemer de omzetbelasting betaalt, maar in werkelijkheid wordt de btw doorberekend aan de consument.

Als zzp’er mag u de BTW die u betaald heeft, aftrekken van de BTW die u moet afdragen.

Als ondernemer krijgt u dan misschien geld terug van de belastingdienst. Voor ondernemers die weinig BTW hoeven te betalen is de zogenaamde “Kleine ondernemersregeling”. Als u gedurende het jaar weinig BTW hoeft af te dragen aan de belastingdienst, dan hoeft u volgens deze regeling helemaal geen BTW te betalen.

Wat heeft boekhouder Haarlem nodig voor de btw-aangifte?

  •  Inkoopfacturen en bonnetjes (deze graag achter de bankafschriften toevoegen).
  •  Verkoopfacturen apart gesorteerd op nummervolgorde (dus niet achter de bankafschriften!, dus 901, 902 en NIET 901, 910, 902).
  • De bankafschriften (met daarachter de betaalde facturen en bonnetjes) en het kasboek.
  • Lijst met kilometers die u met uw privé-auto zakelijk heeft gereden.

Wanneer moet u btw betalen?

Indien u btw-plichtig bent, dient u per maand, per kwartaal of per jaar een btw-aangifte in te dienen. In de regel zijn de meeste zzp’ers BTW-plichtig per kwartaal.

Deze aangifte dient de boekhouder Haarlem in zijn vóór de 29ste van de maand volgend op de betrokken periode, u dient ook voor die dag te betalen.

  • eerste kwartaal: van 01/01 tot 31/03: 29 april;
  • tweede kwartaal: van 01/04 tot 30/06: 29 juli;
  • derde kwartaal: van 01/07 tot 30/09: 29 oktober;
  • vierde kwartaal: van 01/10 tot 31/12: 29 januari.

Tip: Reden te meer om niet tot het laatste moment te wachten om uw documenten aan de boekhouder Haarlem te geven.

Welke administratie gegevens moet u zeven jaar bewaren?

Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of in elektronische vorm, horen bij uw administratie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • kas administratie (ook klad aantekeningen) en kassa bonnen
  • financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
  • tussentijds gemaakte controle berekeningen
  • ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
  • bank- en giroafschriften
  • contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • agenda’s en afspraken boeken
  • correspondentie
  • software en databestanden

Veel van de gegevens, die nodig zijn voor het voeren van een bedrijf, worden allereerst elektronisch vastgelegd. Het gaat hierbij niet alleen om de bestanden van de financiële administratie. Denk bijvoorbeeld ook aan uw zakelijke agenda die u bijhoudt met uw mobiele telefoon of Persoonlijke Digitale Assistent (PDA). Of aan de verkoopgegevens die u registreert met een afreken
systeem, een eenvoudige kassa of Point of Sale systeem.

Hoe rekent u de BTW uit?

Omzetbelasting (BTW) wordt berekend over het netto bedrag van de factuur. Als u bijvoorbeeld € 10 in rekening brengt, dan wordt hierover BTW berekend en moet de klant dus € 100 * 19% = € 1,90 BTW betalen. De totale factuur wordt dan € 11,90. De € 1,90 die u ontvangt moet u weer afdragen aan de belastingdienst.

Wij zien vaak dat er een prijs met de klant wordt afgesproken, inclusief BTW. Let op: dit is een veel gemaakte fout bij de startende zzp’er. Als bijvoorbeeld het bedrag inclusief BTW € 10 is wordt vaak hierover het BTW bedrag berekend. Dus € 1,90 aan BTW. Het netto bedrag van de factuur wordt daarmee € 8,10. Dit is niet correct, want als we 19% berekenen over € 81 is dit maar € 15,39 en zou de factuur aan de klant maar € 96,39 moeten zijn.

Om het goede netto bedrag van de factuur uit te rekenen kunt u een simpele formule gebruiken. U deelt 10 door 119 en vermenigvuldigdt dit met het bruto factuurbedrag. U krijgt dan het correcte netto factuurbedrag. In het voorbeeld is het dus (10/119)*€ 100 = € 8,40.

  • Netto factuurbedrag € 8,4,0 100%
  • Omzetbelasting (BTW) € 1,60 19%
  • Bruto factuurbedrag € 10,00 119%

Wat is Werkkleding?

Kleding die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om tijdens het werk te dragen, zoals uniformen en overalls, kleding die voorzien is van een of meer duidelijk zichtbare aan de organisatie gebonden beeldmerken (bijvoorbeeld een logo) met een oppervlakte van minimaal 70 cm² in totaal. Deze voorwaarde geldt voor elk kledingstuk. Bijvoorbeeld voor een trainingspak geldt dat zowel de broek als het jack van een voldoende groot logo voorzien moet zijn. Ook T-shirts die in de praktijk vaak verstrekt worden, moeten van een voldoende groot logo voorzien zijn.

  • Schoeisel en accessoires worden als kleding beschouwd. Zij kunnen dus ook werkkleding zijn.
  • Ook door u ter beschikking gestelde kleding die niet aan deze voorwaarden voldoet, is onbelast zolang deze kleding aantoonbaar op de werkplek blijft.

Let op!

Kleding met het logo van de sponsor is alleen werkkleding als de naam van de sponsor is opgenomen in de naam van uw organisatie. Sportkleding en sportschoenen zullen meestal niet voldoen aan de definitie van werkkleding en kunnen voor de loonheffing dus niet onbelast verstrekt worden, tenzij deze kleding aantoonbaar op de werkplek achterblijft.

Hoe lang duurt het contract met boekhouder Haarlem?

  • Dit is een misverstand.
  • De Boekhouder Haarlem werkt NIET met een contract.
  • U tekent alleen de offerte en de overeenkomst van opdracht en kan per dag opzeggen.
  • Uw gegevens blijven ten alle tijde van u.
  • Ook kunnen wij zorgen voor een overgang naar een ander administratie– en/of accountantskantoor.

 

  • Bel ons voor meer info 06-13936399
  • Kijk op Facebook voor ons nieuws
  • Onze films staan op You Tube